Categorii de funcții publice

Funcţia publică reprezintă ansamblul atribuţiilor şi responsabilităţilor, stabilite în temeiul legii, în scopul exercitării prerogativelor de putere publică de către autorităţile şi instituţiile publice.

 

FUNCŢIILE PUBLICE SE CLASIFICĂ DUPĂ CUM URMEAZĂ:

a) funcţii publice generale şi funcţii publice specifice;
b) funcţii publice din clasa I, funcţii publice din clasa a II-a, funcţii publice din clasa a III-a;
c) funcţii publice de stat, funcţii publice teritoriale şi funcţii publice locale.

a) 1. Funcţiile publice generale reprezintă:

  • ansamblul atribuţiilor şi responsabilităţilor cu caracter general şi comun tuturor autorităţilor şi instituţiilor publice, în vederea realizării competenţelor lor generale.

2. Funcţiile publice specifice reprezintă:

  • ansamblul atribuţiilor şi responsabilităţilor cu caracter specific unor autorităţi şi instituţii publice, în vederea realizării competenţelor lor specifice, sau care necesită competenţe şi responsabilităţi specifice.

b) Funcţiile publice se împart în 3 clase:

  • clasa I – studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă;
  • clasa a II-a – studii superioare de scurtă durată, absolvite cu diplomă, în perioada anterioară aplicării celor trei cicluri tip Bologna;
  • clasa a III-a – studii liceale, respectiv studii medii liceale, finalizate cu diplomă de bacalaureat.

c) 1. Funcţiile publice de stat sunt funcţiile publice stabilite, potrivit legii, în cadrul:

  • ministerelor;
  • organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale (ex.: agenţii, autorităţi etc);
  • structurilor de specialitate ale Administraţiei Prezidenţiale;
  • structurilor de specialitate ale Parlamentului României;
  • autorităţilor publice autonome prevăzute în Constituţia României;
  • altor autorităţi administrative autonome;
  • structurilor autorităţii judecătoreşti.

2. Funcţiile publice teritoriale sunt funcţiile publice stabilite, potrivit legii, în cadrul:

  • instituţiei prefectului;
  • serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ- teritoriale (ex.: direcţii, agenţii etc.);
  • instituţiilor publice din teritoriu, aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea Guvernului, a ministerelor şi a celorlalte organe ale administraţiei publice centrale (ex.: direcţii, agenţii etc.).

3. Funcţiile publice locale sunt funcţiile publice stabilite, potrivit legii, în cadrul aparatului propriu al autorităţilor administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice subordonate acestora (ex.: primării, consilii judeţene, servicii publice locale – taxe şi impozite, evidenţa persoanelor etc).

 

CONDIŢII PENTRU A OCUPA O FUNCŢIE PUBLICĂ

  • cetăţenia română şi domiciliul în România;
  • cunoaşterea limbii române, scris şi vorbit;
  • vârsta de minimum 18 ani împliniţi;
  • capacitate deplină de exerciţiu;
  • apt din punct de vedere medical şi psihologic să exercite o funcţie publică. Atestarea stării de sănătate se face pe bază de examen medical de specialitate, de către medicul de familie, respectiv pe bază de evaluare psihologică organizată prin intermediul unităţilor  specializate acreditate în condiţiile legii;
  • îndeplinirea condiţiilor de studii şi vechime în specialitate prevăzute de lege pentru ocuparea funcţiei publice;
  • îndeplinirea condiţiilor specifice, conform fişei postului, pentru ocuparea funcţiei publice;
  • nu a fost condamnată pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau contra autorităţii, infracţiuni de corupţie sau de serviciu, infracţiuni care împiedică înfăptuirea justiţiei, infracţiuni de fals ori a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie care ar faceo incompatibilă cu exercitarea funcţiei publice, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea, amnistia post-condamnatorie sau dezincriminarea faptei;
  • nu le-a fost interzis dreptul de a ocupa o funcţie publică sau de a exercita profesia ori activitatea în executarea căreia a săvârşit fapta, prin hotărâre judecătorească definitivă, în condiţiile legii;
  • nu a fost destituită dintr-o funcţie publică sau nu i-a încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare în ultimii 3 ani;
  • nu a fost lucrător al Securităţii sau colaborator al acesteia, în condiţiile prevăzute de legislaţia specifică.

* În cazul în care printre condiţiile specifice este stabilită şi obţinerea unui/unei aviz/autorizaţii prevăzut/prevăzute de lege, această condiţie se îndeplineşte cu respectarea prevederilor legislaţiei specifice cu privire la îndeplinirea condiţiei.

* Pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere, candidaţii trebuie să fie absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

* Prin excepţie, funcţiile publice de conducere de la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale organizate la nivelul comunelor şi oraşelor pot fi ocupate, prin concurs organizat în condiţiile legii, de persoane care au studii universitare de licenţă absolvite cu
diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă sau studii superioare de scurtă durată, absolvite cu diplomă, în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice.

 

CONDIŢIILE MINIME DE VECHIME ÎN SPECIALITATEA STUDIILOR NECESARE OCUPĂRII FUNCŢIILOR PUBLICE

Funcţii publice de execuţie:

  • un an pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional asistent
  • 5 ani pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional principal
  • 7 ani pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional superior

Funcţii publice de conducere:

  • 5 ani pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere de șef serviciu şi secretar general al comunei, precum şi a funcţiilor publice specifice echivalente acestora
  • 7 ani pentru ocuparea funcţiei publice de conducere, altele decât cele prevăzute mai sus

 


FUNCŢIONARUL PUBLIC – este persoana numită, printr-un act administrativ, în condiţiile legii, într-o funcţie publică.

După nivelul atribuţiilor funcţiile publice se împart în 3 categorii:
a) funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici;
b) funcţii publice corespunzătoare categoriei funcţionarilor publici de conducere;
c) funcţii publice corespunzătoare categoriei funcţionarilor publici de execuţie.


FUNCŢIONARI PUBLICI DEBUTANŢI ŞI DEFINITIVI

Sunt numiţi funcţionari publici debutanţi:

  • persoanele care au promovat concursul pentru ocuparea unei funcţii publice de grad profesional debutant, care nu îndeplinesc condiţiile de vechime în specialitate necesare exercitării unei funcţii publice de execuţie definitive.

Sunt numiţi funcţionari publici definitivi:

  • funcţionarii publici debutanţi care au efectuat perioada de stagiu prevăzută de lege şi au obţinut rezultatul corespunzător la evaluare;
  • persoanele care intră în corpul funcţionarilor publici, care au vechimea în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice de minimum un an.

Categoria înalţilor funcţionari publici cuprinde:
a) secretar general şi secretar general adjunct din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice;
b) secretar general al instituţiei prefectului;
c) inspector guvernamental.

 

Funcționarii publici de conducere din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 385 din Codul Administrativ sunt:
a) director general, precum şi funcţiile publice specifice echivalente acestora, cu excepţia celor din categoria înalţilor funcţionari publici parlamentari;
b) director general adjunct, precum şi funcţiile publice specifice echivalente acestora;
c) director, precum şi funcţiile publice specifice echivalente acestora;
d) director adjunct, precum şi funcţiile publice specifice echivalente acestora;
e) director executiv, precum şi funcţiile publice specifice echivalente acestora;
f) director executiv adjunct, precum şi funcţiile publice specifice echivalente acestora;
g) şef serviciu, precum şi funcţiile publice specifice echivalente acesteia.


Funcţionarii publici de execuţie se împart în:

  • Funcţionari publici de execuţie din clasa I:
    • consilier, consilier juridic, auditor, expert, inspector, consilier achiziţii publice, precum şi funcţiile publice specifice asimilate acestora.
  • Funcţionari publici de execuţie din clasa a II-a:
    • referent de specialitate, precum şi funcţiile publice specifice asimilate acesteia.
  • Funcţionari publici de execuţie din clasa a III-a:
    • referent, precum şi funcţiile publice specifice asimilate acesteia.

 

NU TOŢI BUGETARII SUNT FUNCŢIONARI PUBLICI! CINE NU ESTE FUNCŢIONAR PUBLIC?

  • personalul contractual salariat din aparatul propriu al autorităţilor şi instituţiilor publice, care desfăşoară activităţi de secretariat, administrative, protocol, gospodărire, întreţinere- reparaţii şi de deservire, pază, precum şi alte categorii de personal care nu exercită prerogative de putere publică;
  • personalul salariat încadrat la cabinetul demnitarului;
  • magistraţii, personalul asimilat acestora şi, după caz, categorii de personal auxiliar din cadrul instanţelor;
  • cadrele didactice şi alte categorii de personal din unităţile şi instituţiile de învăţământ;
  • persoanele numite sau alese în funcţii de demnitate publică;
  • personalul din unităţile sanitare;
  • personalul regiilor autonome, companiilor şi societăţilor naţionale, precum şi al societăţilor din sectorul public;
  • personalul militar;
  • membrii Corpului diplomatic şi consular al României şi personalul contractual încadrat pe funcţii specifice ministerului cu atribuţii în domeniul afacerilor externe.
Sari la conținut